1. Ciri-ciri kelas a) Tarikh b) Tahun c) Pengetahuan sedia ada | 12.05.2011 5 Suria 1. Murid pernah mendengar membaca cerita- cerita teladan. 2. Murid telah mempelajari perisian asas Microsoft Word dan MS PowerPoint. |
2. Peruntukkan Masa | 60 Minit |
3. Tema Pelajaran / Topik | Tema : Cerita Teladan Topik: Persahabatan Sub Topik : Sang Kancil dan Sang Buaya. |
4. Hasil Pembelajaran a) Nilai Murni b) KBKK | 1.34 Menceritakan semula sesuatu perkara dengan menggunakan perkataan sendiri berdasarkan tayangan video. 2.27 Menyatakan pengajaran yang terdapat dalam Cerita yang di tayang melalui klip video. 3.27 Menulis jawapan kefahaman berdasarkan bahan tayangan video. 1. Saling hormat menghormati . 2. Menepati masa 1. Berfikir secara kritis. 2. Kemahiran menjana idea. |
5. Objektif Pembelajaran | Pada akhir P&P diharapkan murid akan dapat: 1. Bercerita semula berdasarkan tayangan video mengikut urutan cerita dengan betul dan tepat. 3. Menyenaraikan pengajaran dan nilai- nilai murni berdasarkan tayangan video yang dipautkan kepada Ms PowerPoint. 4. Menjawab soalan pemahaman dengan mengguna MS Word dan MS Power Point . |
6. Persediaan TMK | 1. Menempah makmal computer dan projector LCD 2. Memastikan rangkaian local network dan internet berfungsi 3. Menyediakan soalan latihan dalam MS PowerPoint. 4. Menyediakan fail video. 5. Memastikan setiap komputer di install perisian Author ware. 6. Memastikan semua peralatan ICT berfungsi dengan baik. |
7. Penerapan TMK | 1. Latihan pemahaman menggunakan MS PowerPoint dan excel. 2. Pembelajaran akses kendiri melalui MS PowerPoint untuk mencari maklumat. 3. Murid menghantar tugasan melalui cetakan. |
8. Persediaan Bukan TMK | 1. Buku Teks Bahasa Melayu Tahun 5 2. Kertas putih. 3. Buku cerita 4. Carta gambar |
9. Aktiviti Pelajaran | 1. Set Induksi: - Guru menayangkan gambar haiwan pada skrin menggunakan perisian MS PowerPoint. - Murid namakan haiwan tersebut dan perkenalkan tajuk dengan mengaitkan denag cerita binatang. 2. Pencetusan Idea: a) Murid memberi contoh lain cerita-cerita binatang yang diketahui. b)Murid menonton tayangan video cerita Sang Kancil dan Sang Buaya yang dipautkan kepada MS PowerPoint menerusi LCD secara keseluruhan kelas. 3.Penstrukturan Semula Idea: a) Guru bersoal jawab dengan murid tentang isi cerita tersebut mengikut urutan cerita b) Murid mengenal pasti watak yang terdapat dalam cerita. c) Murid diminta membuat ramalan tentang kesudahan cerita tersebut. d) Guru menerangkan kesudahan cerita. e) Bersoal jawab tentang nilai murni dan pengajaran dalam cerita . MS Power Point. 4. Aplikasi Idea : a) Murid meneroka MS Power Point untuk menjawab soalan-soalan pemahaman. b) Menyenaraikan kata Adjektif yang terdapat dalam tayangan video dengan penerokaan sendiri dalam MS Word. c) Menjawab soalan tatabahasa iaitu imbuhan yang terdapat dalam syair yang diberikan. d) Hantar tugasan bercetak. 5. Penilaian : Penilaian. rakan sebaya secara lisan sepanjang proses P&P dan penilaian guru melalui latihan MS Power Point 6. Pengayaan a) Menyenaraikan pengajaran dan nilai-nilai murni yang terdapat di dalam tayangan video/teks syair. b) Interakif perisian Author ware yang dipautkan Ms PowerPoint. 7. Penutup: Guru merumus isi pelajaran dan nilai murni |
10. Aktiviti Guru | 1. Guru menayangkan gambar haiwan pada skrin menggunakan perisian MS PowerPoint. Murid namakan haiwan tersebut dan perkenalkan tajuk 2. Guru menayangkan video cerita Sang Kancil dan Sang Buaya yang dipautkan kepada MS PowerPoint menerusi LCD secara keseluruhan kelas. 3. Bersoal jawab mengenal pasti watak yang terdapat dalam cerita. 4. Bersoal jawab dengan murid tentang isi cerita tersebut mengikut urutan cerita 5. Meminta murid membuat ramalan tentang kesudahan cerita tersebut. 6. Guru menayangkan kesudahan cerita. 7. Bersoal jawab tentang nilai murni dan pengajaran dalam cerita MS Power Point. 8. Bimbing dan memantau murid meneroka slaid untuk menjawab soalan-soalan pemahaman. 9. Meminta menyenaraikan kata Adjektif yang terdapat dapat tayangan video dengan penerokaan sendiri dalam MS Word. 10. Meminta murid menjawab soalan tatabahasa iaitu imbuhan berdasarkan teks syair yang diberikan oleh guru. 11. Meminta murid membuat refleksi pembelajaran. 12. Murid-murid yang menyiapkan tugasan lebih awal diminta membuat aktiviti pengayaan. 13. Memastikan murid menghantar tugasan cara bercetak dan disket |
11. Aktiviti Murid-Murid | 1. Melihat tayangan gambar haiwan pada skrin menggunakan perisian MS PowerPoint. Dan menamakan haiwan tersebut. 2. Murid memberi judul cerita berkaitan haiwan tersebut dan memberi contoh lain cerita-cerita haiwan. 2. Melihat tayangan video cerita Sang Kancil dan Sang Buaya yang dipautkan kepada MS PowerPoint menerusi LCD secara keseluruhan kelas. 3. Menyatakan watak yang terdapat dalam cerita. 4. Membuat ramalan akan kesudahan cerita dalam klip video. 5. Bersoal jawab tentang isi cerita dan nilai murni serta pengajaran dalam cerita . 6. Murid meneroka MS Power Point untuk menjawab soalan-soalan pemahaman. 7. Menyenaraikan kata Adjektif yang terdapat tayangan video dengan penerokaan sendiri dalam MS Word. 8. Menjawab soalan berkaitan imbuhan berdasarkan teks syair yang diberikan oleh guru. 8. Hantar tugasan melalui cetakan. 9. Pengayaan a) Menyenaraikan pengajaran dan nilai-nilai murni yang terdapat di dalam tayangan video/teks syair. b) Interakif perisian Author ware yang dipautkan Ms PowerPoint. |
12. Liputan Kurikulum | Isi Pembelajaran Menepati sukatan pelajaran tahun 5 . Pedagogi Mempunyai penggabungjalinan kemahiran bahasa dan kemahiran TMK serta menerapkan beberapa kemahiran KBKK sepanjang proses P&P . Penilaian Penilaian secara lisan dan bertulis melibatkan penggunaan TMK. |
13. Keperluan Khusus | 2 buah tetikus |
14. Literasi | 1. Menyemakkan seta membetulkan kesalahan ejaan menggunakan perisian Dewan Eja. |
15. Numerasi | 1. Bilangan buaya |
16. a. Penilaian b. Refleksi | Bahan : a) Gambar-gambar yang dimuat turunkan daripada internet bersesuaian dengan tajuk serta mencetus idea murid. b) Penggunaan klip video amat menarik dan berkesan untuk menjana idea murid. c) Teknik penilaian secara lisan melibatkan pelbagai bentuk soalan yang mudah difahami murid. d) Penyelesaian tugasan individu dilaksanakan dalam Perisian yang telah dipelajari oleh murid Pengajaran dan Pembelajaran: 1. Topik yang dipilih bertepatan dengan huraian sukatan pelajaran daripada KPM. 2. Pemilihan isi pelajaran dan penggunaan kemahiran ICT adalah bersesuaian dengan aras murid. 3. Perisian PowerPoint dan Ms Word mudah digunakan oleh murid-murid untuk mencari maklumat. 4. Proses P&P ini melibatkan penggunaan pelbagai kemahiran ICT seperti mencetak, menyimpan fail. 5. Proses P&P bersifat interaktif dan menarik tumpuan serta melibatkan semua murid . |
17. Bahan Rujukan TMK dan Bukan TMK | 1. Buku teks tahun 5 2. Buku cerita 3. Huraian sukatan Pelajaran Bahasa Melayu Tahun 5. 4. Fail video dalam Window Media Player. |
Isnin, 14 November 2011
Pengajaran Bahasa Melayu Tahun 5
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan